Nieuws‎ > ‎

Overstappen naar Google Apps, hoe werkt het?

Geplaatst 3 feb. 2011 00:57 door Michiel Seelt   [ 6 feb. 2011 23:19 bijgewerkt door Michiel Seelt ]
Overstappen gaat op deze manier:

Stap 1: Aanmelden
Als Google Reseller melden wij u aan voor Google Apps, hiervoor kunt het het formulier gebruiken op onze website. De benodigde informatie wordt hier gevraagd waarmee wij u kunnen aanmelden.

Na het aanmelden heeft u de keuze of u zelf de domein instellingen en Google Apps voor het eerste gebruik instelt, maar de overgrote meerderheid kiest voor een SETUP.

Stap 2: Domeininstellingen
De domeinnaam moet geverifieerd worden, en de instellingen voor verwijzingen naar Google Apps dient ingesteld te worden. Zo kun je kiezen als login link voor bijvoorbeeld mail.uwdomain.nl - mail.gvar.nl

Stap 3: Aanmaken gebruikers
Google Apps is nu beschikbaar met 1 beheerdersaccount, de gebruikers kunnen aangemaakt worden.

Stap 4: Migreren 
Indien gewenst kunt u oude e-mail, agenda items, taken en contactpersonen uit Outlook/Exhange  of Lotus Notes overbrengen. Deze stap wordt vaak de migratie genoemd. U kunt ook met een schone omgeving beginnen en deze stap overslaan.


Stap 5: Verwijzing naar Google
Als de gebruikers aangemaakt zijn en eventueel e-mail, agenda items, taken en contactpersonen zijn overgezet gaat de verwijzing vanaf uw domeinnaam naar Google Apps en komt voortaan uw mail op Google apps binnen. Uw organisatie draait nu op de snelste en meest efficiënte dataservers ter wereld, die van Google zelf.

Stap 6: doorontwikkeling en benutten van de mogelijkheden
Hierna heeft u de mogelijkheid om uw google sites verder te ontwikkelen. Op de pagina over de nieuwe mogelijkheden van Google Apps vindt u hier meer over.

Wilt u zich aanmelden klik dan hier of in de menubalk op Aanmelden voor Google Apps.

Voor groter organisaties vergt de migratie een uitgebreidere aanpak, wij maken graag uw impact analyse over de technische-, organisatorische-, gebruikers- en kostenaspecten van een overstap.

De recensie van een klant:


Google Sync Video:



Veel gestelde vragen

* Is altijd een internet verbinding nodig om met Google Apps te werken?
Nee, Gmail, Agenda en Docs kunnen offline gebruikt worden. Bijvoorbeeld Outlook en Thunderbird kunnen actief verbinden met Google Apps en zodra je weer weer verbinding hebt dan synchroniseert alle inhoud automatisch. Google werkt aan de HTML5 techniek om offline functies nog beter te laten werken. 

* Hoe zit dat met Outlook, kunnen we dat wegdoen of laten we het nog even bestaan?

De meeste bedrijven beginnen met Google Apps vanwege online e-mail en agenda vanwege kostenbesparing op de huidige e-mailservers. Outlook kan dan nog worden gebruikt en er is een professionele sycnhronisatie tool, die SYNC heet. Die synchroniseert e-mail, agenda items, taken, en contactpersonen met Google Apps.
Vaak is het een minderheid van de gebruikers, ca 12,5 procent die de verandering nog niet aankan. 
De overgrote meerderheid heeft ervaring met gmail of een eigen account en het werken met Gmail en Agenda is erg eenvoudig. Dit jaar wil Google 80% van de functies uit Microsoft Office ingebouwd hebben.


Comments